Akumulatory samochodowe – zakup i eksploatacja

Akumulatory samochodowe - zakup i eksploatacja

Co należy zrobić w sytuacji gdy akumulator jest niedoładowany? Powinniśmy najszybciej, jak to jest możliwe podłączyć pod prostownik, ponieważ obniżone napięcie będzie sprzyjać trwałemu zasiarczaniu. Jak powinniśmy się do tego „zabrać”?

Poprawne ładowanie akumulatora

Po pierwsze, do ładowania najlepiej będzie wymontować akumulator z samochodu, ponieważ intensywnie gazujący elektrolit może niestety pryskać na części nadwozia, a to z całą pewnością spowoduje korozję. Jeżeli jednak zdecydujemy się na ładowanie akumulatora w samochodzie, pamiętajmy o tym, aby odłączyć klemy!

A do ładowania musimy odkręcić korki cel, oczywiście jeżeli jest to możliwe. Chodzi o to, aby w końcowej fazie ładowania, wtedy, kiedy wydziela się dużo gazu, nie doszło do rozerwania obudowy. Najprościej jest ładować akumulator automatycznym prostownikiem, ponieważ on sam dobiera parametry prądu i sam może zakończyć proces ładowania.

Akumulatory nazywane bezobsługowymi, w których nie ma możliwości otworzyć cel, w sumie należałoby ładować specjalnie do tego przystosowanymi popularnie nazywanymi – ładowarkami inteligentnymi. Regulują one napięcie oraz prąd i tym samym nie dopuszczają do intensywnego gazowania elektrolitu. Jeśli posiadamy prostownik, który dysponuje regulowanym prądem, należy jego wartość ustawić na 1/10 pojemności, więc w przypadku akumulatora 50Ah – na 5 A. Pełne ładowanie odbywa się w ciągu 8 godzin, a zakończone jest intensywnym gazowaniem elektrolitu.

Powinniśmy pamiętać o tym, że niedoładowanie akumulatora to coś innego niż jego zużycie i akumulator, który jest mocno zużyty, będzie można naładować (przeważnie po sporo krótszym czasie niż 8 godzin wykazuje on oznaki naładowania), ale pamiętajmy, że będzie raczej kiepsko kręcił rozrusznikiem i niestety szybko się rozładuje.

Jak sprawdzić, czy akumulator nie jest trwale zużyty?

Możemy użyć do tego specjalnego testera. W garażu np. role testu pod obciążeniem może spełnić rozrusznik i jeżeli napięcie naładowanego akumulatora spada pod dużym obciążeniem poniżej 10 V, oznacza to, że jest on właśnie zużyty. Zdarza się, że można przedłużyć życie akumulatora jeśli zastosujemy ładowanie odsiarczające, które wymaga specjalnej ładowarki. Jeśli to nie przyniesie spodziewanej przez nas poprawy.. cóż musimy pogodzić się z tym, że nasz akumulator zwyczajnie zakończył żywot i należy kupić nowy.

Sytuacja wygląda tak, że do większości samochodów możemy kupić praktycznie dowolny akumulator, który będzie spełniał wymagania odnośnie prądu rozruchowego, pojemności, gabarytów zewnętrznych, a także sposobu, w jaki zamontujemy go w samochodzie. Decyzja dotycząca wyboru akumulatora bezobsługowego albo inne zaawansowane rozwiązania jest oczywiście zależna od tego, jaka sumę chcemy wydać na kupno.

Pamiętajmy, że są samochody, które mają specjalne wymagania

Pierwszą grupę stanowią auta z systemem automatycznego gaszenia na postoju czyli start&stop. Te pojazdy wymagają akumulatorów, które są przystosowane do dużej ilości cykli rozruchowych, które przeważnie oznaczane są – EFB.

Następna grupa pojazdów o specjalnych wymaganiach to auta z odzyskiem energii w czasie hamowania. Te rozwiązania znajdziemy w BMW, są one od kilku lat w standardowym wyposażeniu pakietu Efficient Dynamics. W tym przypadku konieczne jest użycie akumulatora, który będzie posiadał wysokie parametry np. AGM albo Micro Hybrid (pamiętajmy, że oznaczenia nie zawsze są jednoznaczne, więc przed kupnem upewnijmy się, że akumulator istotnie jest odpowiedni do samochodu z odzyskiwaniem energii.

Wysokiej klasy akumulator (a więc taki, którego parametry elektryczne są duże) może być odpowiedni również dla auta z dużą ilością elektryki pokładowej). Gdy np. samochód posiada odtwarzacz DVD, rozbudowany system audio, podgrzewane fotele, to oczywiście dobrze jest zainwestować w naprawdę dobry akumulator, zwłaszcza że nie wymieniamy go tak często jak opony, więc nie żałujmy na ten cel pieniędzy.

Jak przyszykować auto do sprzedaży
Poradniki dla zmotoryzowanych

Jak sprzedać auto, żeby nie stracić?

Sprzedaż auta wiąże się często z niekorzystną dla właściciela transakcją. Nabywcy, zwłaszcza mając przed sobą amatora w dziedzinie motoryzacji, czasem poszukują przesadzonych i nieistniejących wad, aby zapłacić za pojazd niższą cenę. Przed procesem sprzedaży, należy rzetelnie ocenić wartość auta. Kupno nowego samochodu to wielka frajda szczególnie dla płci męskiej. Jeśli do tego posiadamy jeszcze odpowiedni […]

Read More
Kupno samochodu - jak negocjować cenę
Poradniki dla zmotoryzowanych

Kupno samochodu – jak negocjować cenę?

Negocjowanie ceny samochodu zasadniczo nie odbiega od standardów innych negocjacji handlowych. Najważniejszą rzeczą przy tego typu negocjacjach jest to, czy sprzedajemy, czy kupujemy samochód. W tym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie „Jak negocjować cenę samochodu?” z punktu widzenia osoby kupującej. Odpowiednio się przygotuj Podstawową rzeczą, gdy chodzi o kupno samochodu, jest staranne przygotowanie. Przed […]

Read More
Jak kupić samochód żeby nie żałować
Poradniki dla zmotoryzowanych

Jak kupić samochód, żeby nie żałować?

Kupno samochodu nie jest sprawą łatwą – wie o tym każdy, kto choć raz musiał tego doświadczyć. Brak obycia w rynku motoryzacyjnym, rozeznania w takich parametrach jak przebieg, pojemność silnika, rok produkcji tylko potęgują poczucie zagubienia. Jak wybrać mądrze, spośród tylu ofert? Kupno samochodu używanego – od czego zacząć Tak na dobrą sprawę warto stosować […]

Read More